Auto RAI 2007 - teleurstellend

2007 Auto RAIHerinnert iemand zich de blik van Otto (Kevin Kline) toen hij de kluis kraakte en zag dat er niets in zat? Je had deze uitdrukking van teleurstelling op mijn gezicht kunnen zien toen ik gisteravond op de AutoRAI de Lancia stand bekeek: Disappointed! Géén Delta Prototype!!! Nota bene het land waar de grootste delegatie vandaan kwam tijdens de Centenario vorig jaar.

Een verkoopadviseur die het verhaal probeert te verkopen dat het prototype niet meer vertoond mag worden. Dit omdat het model van 2008 er iets anders uit gaat zien. Maar dat maakt de stemming dan echt niet beter.

Natuurlijk zijn we welkom om de modellen op de stand bekijken, maar de Yps-met-facelift hadden we een half jaar geleden in Turijn al gezien. Geen lekkere oranje MOMO Sport. Zelfs de MOMO design Lancia fiets wordt niet in fietsland Nederland getoond? Is het een wonder dat de stand vrijwel bezoekerloos is?

Trendvoorspelling

Eerder deze week had ik het voorrecht een echte trendwatcher live mee te maken. Kern van dit vak is: kijk naar de toekomst als je vandaag een product ontwikkelt.

Laat ik me, geïnspireerd door de woorden­waterval van Adjiedj Bakas eens aan een observatie wagen...

Generatie nu

De toekomstige kopers, De Millenniumers (geboren na 1985), hebben geen idee wat Lancia is of was.
Zij willen de leaseauto's die binnen de groep erkend zijn, niet moeilijk uitleggen waar ze nu mee aankomen. De nieuwe Delta zal dus wel een erg bijzondere film- of rallye-carrière moeten maken om in die doelgroep de hit te worden die Wim Oude Weernink hem waard vindt. De Delta had dan in ieder geval nu in zo'n entourage op de stand moeten staan. Een retro-model gaat in die doelgroep dus niet aanslaan. Een knaloranje auto hoeven ze niet.

De toekomstige investeerders

Het geld gaat meer en meer uit de Oriënt komen, zowel autokoper als bedrijfs­investeerder.

Ik heb nu geleerd dat deze doelgroep niet alleen kijkt naar de cijfers (aanschafprijs dan wel bedrijfsomzet), maar een Feng Shui aspect zwaar laat meewegen in de besluitvorming. Wat zal zo iemand dan van het nieuwe logo vinden? Twee naar binnen gerichte scherpe punten die de merknaam bedreigen? Een ring die meer opsluit dan beschermt? Of ik er nou in geloof of niet, de oriëntaalse markt schijnt het wel te doen en z'n besluiten erop te baseren.

De Lancia liefhebber in de toekomst

De huidige Lanciarijder is de groep die aan het verzilveren (niks vergrijzen...) is. Oude waardes komen terug. Comfort, het goede van het leven. Zijn wij dan die doelgroep voor de retro modellen? Laat die Fulvietta dan maar komen!

Trieste ElefantinoTot slot...

Maar kijk. Op een polo in de vitrine wordt het helemaal samengevat! Daar zit Gianni's ooit zo vrolijk huppelende geluks-elefantino'tje met een hangend slurfje op z'n bips. Eén plaatje, het zegt meer dan al deze woorden.

En ik ben benieuwd. Of we om deze trendwatch erg lachen over 10 jaar.

Copyright