Stratos World Meeting 2000
Tijdens ons bezoek aan het 10e Oostenrijkse treffen in het plaatje Gruberau kwam ik in gesprek met het Winfried Brandlhofer. Winfried was in Gruberau aanwezig met zijn Lancia Beta Monte Carlo 1e serie.
Op een "gewone" zaterdag hoorde hij in de omgeving van zijn woonplaats Pasching geluiden die hij niet zo snel kon plaatsen. Het leek wel op het geluid van een aantal brullende leeuwen dat telkens luider werd en vervolgens weer langzaam in de verte verdween.
Winfried, nieuwsgierig geworden naar dat wat hij daar hoorde, trok er vervolgens met zijn Monte Carlo op uit en zag in de verte twee Stratossen rijden. Oh, worden er hier Stratossen uitgelaten? Daar moet ik meer van weten.
En wat bleek: in een naburig kasteel van een plaats verderop werd de jaarlijkse Stratos meeting gehouden. Dus snel naar huis het fototoestel halen. Dit moest toch vastgelegd worden. Want zo'n 18 Stratossen bij elkaar, wanneer zie je dat?
Omdat Winfried ons graag wilde laten zien wat er zoal aanwezig was werden er een aantal foto's toegezonden. En deze willen wij u niet onthouden.
Een van de aanwezigen was de de zwitser Chris Hrabalek. De heer Hrabalek had een greep uit zijn unieke Stratoscollectie meegenomen, waaronder een Houten Stratosbody overgenomen van Bertone en het tweede prototype van Stratos HF.
De meest krachtige 480 bhp (bij 0,8 atmosfeer) Alitalia-turbouitvoering. Bij een turbodruk van 1,5 atmosfeer was zelfs 580 bhp haalbaar. Totale produktieaantal 2.
Dit enig overgebleven exemplaar (nr 2) was de oorspronkelijke uitvoering welke destijds naar Japan was verkocht. De andere (nr 1), de Marlboro-turbo-uitvoering is door brand verloren gegaan.
Na de introduktie van de oerstratos met Fulviamotor in 1979 (prototype nr. 1) presenteerde Bertone in 1971 de Stratos HF. Op de foto is goed zichtbaar het verschil tussen het prototype voor aanvang van productie en de uiteindelijke productieversie van de Stradale. Het prototype 2 was voorzien van donker glas, twee ruitenwissers en een Ferrari 246 Dino V-6 motor.Officieel ging de Stratos HF in 1974 in produktie voorzien van 1 ruitenwisser en enkele optische carrosserieaanpassingen. Medio 1973 werd door Bertone in Chivasso met de bouw van de 500 body's aangevangen om tijdig de homologatie van 500 stuks gereed te hebben.
Uiteindelijk was er een aantal van 147 stuks pas gereed op 1 oktober 1974 waarna in ieder geval werd toegestaan dat reeds aan rally's of andere autosportevenementen (San Remo, Targa Floria ) kon worden deelgenomen. Met deze produktiesnelheid bleef de Stratos tot 1979 "nieuw" verkrijgbaar.
Of er daadwerkelijk 500 stuks gebouwd zijn zal altijd een geheim blijven.
Met hartelijke dank aan Winfried Brandlhofer,
Arian van Beusekom, bestuurslid van de L.C.N.