Sportdag 2002
- Details
- Gepubliceerd: maandag 06 mei 2002 22:49
Binnen de club luidde al enige jaren de roep om na Zandvoort weer eens een circuit-evenement te organiseren. De familie Boosman werd bereid gevonden de organisatie hiervan op zich te nemen.
Op de dag zelf bleken vrijwel alle Boosmannen, vader, zoon, dochter en neef, aanwezig op het Midland Circuit in Lelystad. Het circuit was gericht op het lekker kunnen sturen, maar de weersvoorspellingen waren somber. Regen bleek inderdaad in ruime mate gratis aanwezig en zorgde voor een aangenaam gladde en dus uitdagende baan om ieders behendigheid in combinatie met snelheid te testen.
In de stromende regen hadden Dik, Kees-Jan en Henk van Sijtveld -gekleed in hun regenpakken- de pionnen op de juiste plaats gezetten en met het hele gezin in de HPE werd direct een proefrondje gemaakt om te beoordelen of ze goed stonden. Er bleek zelfs elektronische tijdwaarneming, zelf door Kees-Jan geconstrueerd, aanwezig.
Iedere ronde werd aangevangen met een zogenaamde "Formule 1" start. Hierbij start men op het moment dat de rode lamp uitgaat. Voorwielen netjes voor de witte streep, lamp aan, toerental op 5000, lamp uit en dan direct na een mini chicane de 1e lange linker bocht al gasgevend naar buiten driftend en glijdend de versnellingen vol in 2 en 3 doorhalend richting rechte stuk, op naar chicane voorzien van plassen om vervolgens met wat hogere snelheid middels een zeer scherp in-knijpende linker bocht het binnenterrein min of meer in te glijden.
Dat een Monte Carlo hierbij rechtdoor schoot, een Dedra SW hier 180 graden rond ging, is misschien niet onvoorstelbaar, maar het overkwam ook een Fulvia 1600 HF, een Beta Coupe en een Delta HF Turbo.
Tja, dan de bochten in het binnenterrein nemend met een overmaat van over de voorwielen doorglijden om tenslotte te eindigen in een fraaie snelle rechterbocht waarbij de vliegende finish aan de binnenzijde van de bocht uit was geplaatst, waarbij het soms moeite kostte om de tijdwaarneming te omzeilen. Maar oh, oh, wat klinkt zo'n 2 litertje dan lekker. Amusementswaarde een 10 ! Je moet het beleven, ja zelf meemaken.
Uiteindelijk kon men vandaag net zoveel rondjes rijden als men zin had. Zo hadden ook een tweetal rode Fulvia's Coupe 1600 HF het met elkaar aan de stok. Want wie was nu de snelste? Kijken, koffie of sinas drinken soms met daarbij een broodje bal gehakt uit de jus in de pitskantine maakte het geheel 'gemoedelijk' gezellig.
De Beta Coupe van de familie Boosman draaiende de gehele dag overuren en "over toeren". Kees-Jan wilde zijn pa laten zien hoe het moest. Wat bleek echter? Alle Boosmannen, ja ook zus Ellentine, wilden elkaar les geven. Echter hun neef Bart, in nota bene, hun eigen Beta Coupe 1300, was de snelste.
Vooral Kees-Jan had het tijdens de speech bij de prijsuitreiking hier "erg zwaar" mee, zo bleek, want hij eindigde ook nog eens achter zijn vader als 3e in de klasse.
Tja, het had leuk geweest als een echte Integrale, maakt niet welk type, zich ook in dit strijdgewoel had gemengd. Echter de 'Delta eer' werd toch nog enigszins hoog gehouden. Een mica rode Delta HPE bleek de snelste Lancia-tijd (57,99) van de dag te hebben gerealiseerd.
Al met al keerde iedereen weer huiswaarts met brede grijnzen op de gezichten.