TechnoDag 2015 | Dijkhof Autorestauraties
- Details
- Gepubliceerd: zondag 22 maart 2015 09:02
Tijdens de laatste Delta Pannekoekmeeting had Arian kennis gemaakt met Rinie, een van de medewerkers van het bedrijf Dijkhof Autorestauraties. Rinie was bijrijder in de fraaie blauwe Flavia Coupe van Jan Bruikman, een aspirant LCNlid. Met Jan en Rinie ging het gesprek al gauw over wat je zoal met je klassieker, in dit geval ging het dus over zijn Flavia, qua restaurtatie kan meemaken. Het ijs was snel gebroken en samen met Jan en Rinie werd dan ook een technomeeting afgesproken.
Op zaterdagmiddag 21 maart werden door Martin, Yvonne, Martijn en Jan bijzonder hartelijk ontvangen in Achterveld met verse espresso of cappucino en een plakje cake. Arian opende de middag met een uitgebreid dankwoord dat we bij Dijkhof ontvangen werden.
De rest van de middag kregen we uitgebreid rondleiding met veel verhalen over hoe Martin -en ondertussen ook zijn zoon Martijn- door de jaren heen ervaring hebben opgedaan op het gebied van restauratie van automobielen. Of het nu gaat om het ontlakken en/of stralen van een enkele deur, wielen van onderdelen of een totaal project waarbij onderdelen moeten worden gereconstrueerd, vanalles is er uitgezocht en vele degelijke oplossingen zijn bedacht. Er was een wijd aanbog aan klassiekers in verschillende staat van restauratie. Zelfs een paar Bugatti modellen die een complete restauratie aan het ondergaan zijn.
Omdat het vaak om zeer specialistisch werk gaat, is een keur aan machines aangeschaft om de diverse projecten te kunnen laten slagen diverse soorten persen voor het maken van plaatwerk, een ontlakbad, een straalcabine, een spuitcabine, een motorwerkruimte. Er is zelfs een Fidia K197 waarmee 3D houten mallen gefreest kunnen worden om carosseriedelen op maat te maken. Heel bijzonder!
Er was zelfs een 1e serie Appia Zagato binnen, waarvoor een nieuwe achterruit gecreëerd moet gaan worden. Hier gaat een 3D mal voor gemaakt worden waarover de achterruit vacuum getrokken kan worden.
De ervaring in restauraties bevat inmiddels onder andere VW Kever, Nash, BMW Cabrio, Alfa Romeo, Moretti, Maserati en Bugatti.
De verhalen van Martin en Martijn maakten grote indruk, zelfs op de aanwezigen die zelf een behoorlijke ervaring hebben met restauratieprojecten.
Martin's trots is zijn Moretti 1200S en dat kunnen we begrijpen. Een prachtig Michelotti ontwerp en prachtig in de originele staat gerestaureerd. Superzeldzaam, er zijn er 2 (1 met links, 1 met rechts stuur) gemaakt.
Moretti was een van die vele auto-specialisten, waar Turijn vol mee zat, zoals we konden zien in het Turijnse Automuseum. De fabriek van Moretti zat halverwege de fabrieken van Mirafiori en Lancia's Borg San Paolo en maakte zowel geheel eigen auto's, als specials van bijvoorbeeld FIAT modellen.
Een heel bijzondere middag waarvoor we het team van Dijkhof zeer dankbaar zijn!
En Arian dat hij dit voor ons heeft weten te regelen.