Buitenlandreis Ertzgebirge 2015
- Details
- Gepubliceerd: zondag 20 december 2015 14:44
Het is 30 augustus en 46 reislustige Lancia liefhebbers hebben zich in het Schlosshotel PurschenStein verzameld voor de LCN Buiternlandreis van 2015. Maar liefst 23 Lancia's vormden een historisch beeld vanaf de modernere Ypsilon, Lybra, Thesis en kappa Coupé via Delta Integrale, Beta Coupé, Gamma Coupé en Thema naar Fulvia (Sport Zagato, Coupé), Flavia (Coupé en Convertibile) en Flaminia (Pininfarina en Touring).
De eerste dag bestond uit een mooie toerrit door de Sàchsische Schweiz, het middelgebergte ten zuidoosten van Dresden. Een paar Lancia’s moesten daarbij wel over hun 'maandagochtendgevoel' geholpen worden. Met een Lybra en een kappa kan je dan terecht bij een Fiat-servicepunt in de buurt. Maar een Flaminia krijgt natuurlijk de persoonlijke aandacht van Joop, die ervoor zowaar ook een bobine bij zich heeft. Dankzij zulke hulp kun je ook met een ruim 50 jaar oude Lancia zo’n reisavontuur doorstaan.
Voor de fenomenale vergezichten over het Ertsgebergte, is de Bastei niet te missen. Voor sommigen ook startpunt voor wandelrondje, als je geen last van hoogtevrees hebt. Verder voerde de route langs Schloss Weesenstein, de baroktuinen van Grossedlitz en Festung Königstein.
Een stadswandeling in Dresden vulde dag twee. Het is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd, maar inmiddels een stad waar met volle energie wordt herbouwd, gerestaureerd en gecreëerd. Het beroemdste voorbeeld van de herrijzenis is de Frauenkirche, midden op het fraaie plein van de Neumarkt. Adembenemend zijn ook de Zwinger, het paleiscomplex in laat-barokke stijl, en het Residenzschloss. Vanaf de Augustusbrücke was het zicht op de stad werkelijk schitterend. Het centrum staat in schril contrast tot de naargeestige, sombere flatgebouwen net buiten het centrum 'voor het echte DDR-gevoel'.
Later op de dag bezochten we de Glâserne Manufaktur, de tegen het centrum aan gevestigde glazen fabriek waar de VW Phaeton wordt geproduceerd. Daar konden we zien hoe monteurs in vlekkeloos witte overalls op een parketvloer Phaetons in elkaar zetten. In de hal van het schitterende glazen gebouw vinden ook opera-uitvoeringen plaats.
Het is hier mooi sturen over de prachtige landweggetjes die van dorpje naar dorpje slingeren, vaak langs beekjes, met hellingen van wel 16% en vooral ook over heel veel spoorwegovergangetjes. De weggetjes hebben de nodige Strassenschâden, waar we behendig tussendoor moesten laveren. Weinig verkeer, dus de vaart blijft er lekker in. Het golvende landschap deed soms Toscaans aan, zeker in combinatie met de goudgele zon en de Toscaanse temperatuur van boven de 30 graden.
Wel kostte de vele wegomleidingen de organisatie de nodige hoofdbrekens. Het leek wel of men hier het fenomeen heeft uitgevonden! Ook al waren de routes vooraf tot driemaal toe gecheckt, nagereden en in de beschrijvingen aangepast, het was Umleitung op Umleitung. Dat bracht sommigen wel weer over de allermooiste weggetjes. De über-Umleitung was bij Obernhau, waar we via een heel smal eenrichtingsweggetje door het donkere woud werden geleid omdat de brug ineens bleek afgesloten.
Het August Horch-museum in Zwickau is gevestigd in de voormalige fabrieksruimten van Audi. De collectie omvat een aantal zeer fraaie vooroorlogse auto's, zoals de 'Silberpfeile'raceauto's die onder de vlag van Auto Union werden geproduceerd. Vanaf de jaren '50 werden in deze fabriek Trabants gefabriceerd, op het parkeerterrein vind je een kunstzinnige ode aan dit beroemde autootje.
Al van veraf zag je waar de route ons vervolgens heen zou brengen: het op een heuveltop gelegen majestueuze Schloss Augustusburg van de Saksische keurvorst Augustus uit de 16e eeuw. In het enorme kasteel zijn nu exposities en musea gevestigd, in de kasteeltuin worden roofvogelshows gegeven.
Op 3 september bleven de Lancia’s thuis. Per touringcar reisden we naar Praag, over het Erzgebirge, dwars door industriegebied met raffinaderijen, elektriciteitscentrales en bruinkoolwinning. Onze chauffeur vertelde onderweg over het recente herstel van de door zure regen verwoeste bossen: in de negentiger jaren stond er geen boom meer.
In Praag kunnen we de toeristisch hoogtepunten doen, de St-Vituskathedraal, via de Praagse burcht langzaam afzakkend richting de Altstadt, vlak langs de wijnvelden die dus gewoon in de stad liggen naar de Karelsbrug over de Moldau. Op het Oudestadsplein was de sfeer vrolijk, levendig en romantisch. Vanaf het dakterras van Art Nouveauhotel U Prince heb je een prachtig uitzicht over stad en plein.
De laatste dag reden we de schitterende route langs de Duits-Tsjechische grens. Deels door het fraaie natuurpark Fichtelberg, naar het Sàchsisches SmalspurbahnMuseum in Rittersgrün. Het museum geeft inzicht in de geschiedenis van de smalspoorlijnen die de regio hebben ontsloten. In en om het historische stationsgebouwtje waren onder meer grote oude stoomlocs te bewonderen, die zichtbaar liefdevol worden onderhouden.
Na een fotomomentje op de grens met Tsjechië arriveerden we in Karlovy Vary, bekend als Casino Royale in de gelijknamige James Bond film. Negeer de zwarte hotelkolos in DDR/Sovjet-stijl, waarvan je niet wilt weten wat er zich misschien binnen afspeelt en geniet van de stijlvolle en elegante, veelal pastelkleurige Art Nouveau-gebouwen. Karlovy Vary is één van de beroemdste en meest traditierijke kuuroorden ter wereld. Er zijn ondergrondse bronnen die warm mineraalwater naar de oppervlakte brengen dat geneeskrachtig zou zijn.
Na een stijlvol en gezellig slotdiner in de kasteelzaal van Purschenstein zat de reis erop. Het was een week tjokvol indrukken, clubvriendschap en heerlijke Lancia-kilometers. Veel dank aan de organisatoren en andere reisgenoten!