Praatavond 2017 Auto Europa-Italië

Dit keer was de LCN te gast bij het bedrijf Auto Europa-Italië van Ted en Marianne Compas in het Noord-Hollandse Hem. Een all-round autobedrijf dat is aangesloten bij het Magneti Marelli Checkstar-servicenet en gespecialiseerd is in de verkoop, het onderhoud en de reparatie van Italiaanse auto’s. Nu FCA heeft besloten om het merk Lancia niet langer buiten Italië te vertegenwoordigen, krijgen de Checkstar-dealers een uiterst belangrijke rol in het rijdend houden van het Lancia-wagenpark. Als er iemand is die dat al vroeg heeft begrepen, dan is het wel Ted Compas. Al jaren heeft hij een scherp oog voor het aankopen van zeldzaam wordende onderdelen voor auto’s die uit productie zijn en met name Lancia’s. Zo bezit hij een gigantische magazijnvoorraad nieuwe en gebruikte onderdelen, terwijl hij via het Checkstar-net snel over reservedelen voor de nieuwere Italiaanse modellen kan beschikken.

Op woensdagavond 18 oktober werden zo’n 30 mensen door Ted en Marianne welkom geheten in hun showroom. Als bijzondere gast was nieuwe Journaal-adverteerder Jorg Tillemans aanwezig, met een presentatie van de kledingformule “Costume à la carte”.

Rond half negen startte Ted,samen met broer Job, een technische uitleg over de oorzaken van abnormale bandenslijtage en met name de onregelmatige zaagtandslijtage die ook wel ‘cuppen’ wordt genoemd. Het cuppen van autobanden kent diverse oorzaken, zoals verkeerde wieluitlijning of -balancering, slijtage van wielophanging en stuurinrichting, onjuiste bandenspanning en verkeerd gebruik van de banden. Maar ook de bandenkeuze speelt een belangrijke rol: sommige merken en typen banden zijn er extra gevoelig voor, vooral in combinatie met bepaalde modellen auto’s. Bent u toe aan nieuwe banden, dan kan het beste advies worden gevraagd aan monteurs met ervaring in verschillende band-autocombinaties. Na het tonen van een aantal slijtagepatronen kwam de belangrijkste oorzaak van het cuppen aan de orde: de wieluitlijning. Op de uitlijnbrug was al Teds eigen kappa SW in gereedheid gebracht voor de computergestuurde vierwieluitlijning. Hoewel nog geen ongelijkmatige bandenslijtage zichtbaar was, bleek de uitlijning toch niet helemaal  correct te zijn. Dankzij de elektronica wist Job de wielgeometrie snel op de voorgeschreven waarden te brengen. Wie zuinig op z’n auto is en zich onaangename trillingen en een onrustige besturing wil besparen, doet er dan ook goed aan om regelmatig de wieluitlijning te laten controleren.

Het volgende aandachtspunt van deze avond was de keuze van de motorolie. De tijd dat men in de garage uit één of hooguit twee vaatjes olie tapte, ligt inmiddels ver achter ons. Strengere emissie-eisen, downsizing en zwaardere motorbelastingen hebben geresulteerd in nieuwe generaties motoroliën. Ted en Job hadden in de werkplaats een uitstalling gemaakt van de meer dan tien soorten motorolie die ze nodig hebben om de auto’s van hun klanten van de juiste smering te voorzien. Viscositeit, chemische toevoegingen (‘dopes’), specificaties en motortype: al deze factoren wegen zwaar bij de oliekeuze. Daarnaast is het, zeker bij de nieuwste typen motoren, belangrijk dat de door de fabrikant aanbevolen verversingstermijn wordt aangehouden. Dat het laatste aspect geen loos marketingargument is, bewees de door verwaarloosde smering onbruikbaar geworden MultiAir-unit die op de werkbank lag. De met zeer nauwe toleranties werkende MultiAir-systemen, die op diverse FCA-motoren (o.a.van de Delta 3 en Ypsilon TwinAir) worden toegepast, zijn niet alleen kritisch op de viscositeit van de motorolie maar ook op de regelmatige verversing daarvan. Het is dus zaak om goed de aanbevelingen op te volgen die in het instructieboek staan vermeld.

Al met al was het een nuttige en interessante avond die met de gebruikelijke hapjes en drankjes en een dankwoord van onze voorzitter werd besloten.

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle