Huidige en E10 benzine in klassieke voertuigen

In de jaren '60... zorgeloos tanken met de Flaminia

De laatste tijd komen er steeds meer vragen over de benzine van nu in klassieke voertuigen.

De soorten benzine nu verkrijgbaar aan de pomp zijn:

  • Normaal loodvrij (91 RON)
  • Euro loodvrij (95 RON)
  • Super loodvrij (95 RON in Duitsland)
  • Super Plus 98 (98 RON)
  • BP Ultimate (98 RON)
  • Shell V-power (in Nederland 97-98 RON en in Duitsland 100 RON)
  • E10 benzine.

RON betekent “Research Octane Number”.

Voor onze klassieke Lancia’s zullen we over het algemeen benzine tanken met een octaan van 98. Octaan wordt uitgedrukt in een getal en niet in een gehalte zoals vaak wordt gezegd. Octaan is namelijk geen stof.

Over de E10 benzine zijn veel vragen. Kunnen we deze gerust tanken?

E10 benzine bevat 10% ethanol en gaat in de toekomst de benzine loodvrij 95 RON vervangen.
De benzine Euro loodvrij bevat nu ook al maximaal 5% ethanol. De norm hiervoor is NEN-EN 228.

De gevaren van E10 benzine tanken voor onze klassiekers zijn de volgende:

  • de bestaande aanslag in tank en filters wordt opgelost (carburateur en sproeiers raken verstopt)
  • kurk van benzinetankvlotter en kurk van vlotter in carburateur zijn niet bestendig
  • aluminium delen van het benzine systeem zijn zonder speciale coating niet bestendig.
  • zinken delen zijn niet bestendig
  • pakkingen,slangen enz. van natuurrubber en van butylrubber zijn niet bestendig

Het gevaar van een keer E10 benzine tanken is dat in de tank een kleverige substantie ontstaat ten gevolge van langdurige oxidatie van ethanol (is een alcohol), hetgeen tot storingen in het brandstofsysteem kan leiden.

Conclusie:

Geen E10 benzine tanken omdat het goedkoper is!

Houd het op Super Plus 98, BP Ultimate en V-Power voor je klassieke Lancia. En met klassiek bedoelen we dan in ieder geval de modellen van de vorige eeuw. Maar ook sommige modellen van deze eeuw: check voor de zekerheid je eigen Lancia.

Voor de toekomst (nu ook al) voor E10 benzine komen en zijn er additieven.
AGIP tank

Zie ook


 

Terugblik op 2016

In het jaar waarin CBS constateert dat de consument weer meer besteedt , afvalwaterzuiveringen meer drugs zien in het rioolwater en Rijkswaterstaat 4,5% hogere jaarfilezwaarte moet constateren, zijn in Nederland de autoverkopen met 14,7% afgenomen. Dit alles gemeten ten opzichte van 2015, dus, maar wel wonderlijk dat de autobranche niet meeprofiteert van de stijging in de economie. Aan het begin van 2017 daarom een terugblik op het laatste jaar dat er nieuwe Lancia's in Nederland verkocht werden.

De laatste Lancia

Misschien dat het Lancia era op z'n einde loopt, maar in 2016 verkopen de dealers in Nederland toch nog 110 Ypsilons. Van die nieuwe, guitige, die volgens sommigen weer meer lijken op de oer-Y10 dan op de PT Cruiser. En waar een stijlvolle mediacampagne werd gegeven -echt Lancia-!

Ypsilon Collections

Onderzoek van Willem Posthumus Meyjes laat zien dat er op dit moment 6975 Ypsilons in Nederland zijn, waarvan een beperkt deel het nieuwe model is, 1930 stuks.

Ypsilon in NL2016

Minder dan 1% (63) van al deze Yppen zijn in bezit van clubleden. Maar dat zijn er wel 2 minder dan vorig jaar! De Ypsilon is dus verrassend zeldzaam binnen de 800 bij de club geregistreerde auto's.Gelukkig staan er tweedehands in Nederland 298 te koop… dus er zijn genoeg kansen: tik er eentje van de periode 2003-2011 op de kop en laat er door Bert de Winter een Sport van maken.

Europa

In Europa deed Lancia het binnen de FIAT-Chrysler groep dan toch weer niet zo slecht in 2016. Er werden juist 9% meer Ypsilons verkocht dan in 2015, dat zijn 67.225 nieuwe exemplaren in de wereld. En dat is meer dan wat Alfa Romeo -met alle modellen bij elkaar- verkocht... slechts 66.172 exemplaren. Wij vroegen ons al heel 2016 af of in Turijn de goede beslissing is genomen worden door het merk Lancia niet te continueren.

Nederlands Lancia beeld

Willem vond tijdens zijn onderzoek 14.891 Lancia’s in ons land. Dus met de meer dan 8 miljoen auto’s van het Nederlandse wagenpark, is minder dan 2‰ een Lancia en daarom nog altijd een exclusieve verschijning.

Van het Nederlandse Lancia-park zijn 1612 exemplaren een officiële oldtimer (gebouwd voor 1987), dat is bijna 11%. We zijn blijkbaar best zuinig op onze klassiekers!

Van het totaal zijn er 1827 (12,3%) op dit moment niet op de weg en dat is jammer. Maar misschien dat een deel ervan na de winter weer uit de schorsing en de garage gehaald worden, we hopen er weer veel te zien in 2017!

Zeldzaam

De bijna 7000 Ypsilons vormen de bulk van de Lancia’s in Nederland, bijna de helft (47%). Ze zijn blijkbaar trouw aan hun berijders, sommigen zijn nu bijna 20 jaar oud! Maar voor een Lancia niet zo zeldzaam dus.

Wat is dan zeldzaam? Je denkt dan meteen aan Aurelia’s, Fulvia’s of Integrales. Maar nee, van die prachtige Aurelia zijn er nog 36 in Nederland, de Fulvia is een echte klassieker favoriet met wel 428 exemplaren. En er zijn wel 291 Nederlandse Integrales.

De Prisma’s (31) en Dedra’s (144) zijn nu zeldzame Lancia’s in Nederland aan het worden, terwijl de productie daarvan de rond de 400.000 exemplaren lagen.

Echt zeldzaam? Van de Astura zijn er nog twee en een ervan was onze trouwauto. De andere Astura, die kunnen we nog zien in het Louwman Museum, evenals die ene D23.

De Hyena en de 037 Rally, daar is ieder maar 1 exemplaar van en we zijn bevoorrecht dat we ze nog regelmatig kunnen zien op de evenementen.

Tenslotte de unieke Kappa 35 HP, de oudste Lancia in Nederland… die was niet zo lang geleden nog op het Loo en Martin Willems gebruikte 'm in 2011 nog mee aan de Sliding Pillar (https://youtu.be/E6erY3hJMy4 )

 

Het zijn er eigenlijke teveel om op te nomen, hopelijk zien we al jullie zeldzame en exclusieve Lancia's nog veel op de evenementen in 2017!


 

Interclassics 2017

2017Interclassics1

Ook dit jaar was de Interclassics in Maastricht weer een druk bezocht evenement. De belangstelling voor klassieke voertuigen is duidelijk nog steeds in stijgende lijn. Zoals op clubevenementen al gesignaleerd werd: de prijzen van Italiaanse coupés en spiders zijn nog steeds aan het stijgen!

2017Interclassics6

Er waren dan ook de nodige Lancia modellen in het MECC te zien. Een mooie Fulvia coupé en een Montecarlo, ieder voor net onder de 20.000 Euro!

2017Interclassics4

Ook de Integrale mag zich verheugen in de belangstelling, ze staan hier te koop... een rode Evo1 voor net onder de 50.000 Euro en een witte -amper gebruikt door een Duitse 70+er- bijna 90.000 Euro.

2017Interclassics2

Ook Martin Willems was aanwezig met een paar mooie modellen, waaronder de prachtige Aurelia coupé. Al met al een prima reden om in de winterse dagen de reis naar het zuiden van Limburg te maken. Met dank aan Willem Posthumus Meyjes voor de foto's.


 

Beta Register

Met de verjonging van de club komen er ook enthousiaste nieuwe leden bij die ook actief in de club willen zijn. Mooi voorbeeld hiervan is Eltjo Doddema (bekend van de “mooiste van 2016”) hij is op dit moment druk bezig om samen met Jans Vos het Beta register van de Lancia Club Nederland weer up-to-date te maken én aan te vullen met nieuwe gegevens. Een aantal leden, die volgens de autolijst van de LCN een Beta hebben, hebben inmiddels al een mail met een aanmeldingsformulier ontvangen. Inmiddels hebben al zo'n twintig leden het formulier ingevuld. Zouden de leden met een Beta (Berlina, Trevi, Coupé, Spider, Zagato, HPE, Montecarlo of Scorpion), die geen aanmeldingsformulier hebben ontvangen, een mailtje willen sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  Hij stuurt dan een aanmeldingsformulier terug.


 

Binnenkort

18 januari | Lancia Film + LCN Nieuwjaarsreceptie 2025

Poster

Het is een plezier voor de Lancia Club Nederland om haar leden uit te nodigen op zaterdagmiddag 18 januari 2025 bij FIGI in Zeist voor de Nederlandse première van de documentairefilm 'Vincenzo Lancia and the Birth of Modern Motoring' en de daarop volgende Nieuwjaarsreceptie.

Lees meer...

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle