Terugblik op 2016

In het jaar waarin CBS constateert dat de consument weer meer besteedt , afvalwaterzuiveringen meer drugs zien in het rioolwater en Rijkswaterstaat 4,5% hogere jaarfilezwaarte moet constateren, zijn in Nederland de autoverkopen met 14,7% afgenomen. Dit alles gemeten ten opzichte van 2015, dus, maar wel wonderlijk dat de autobranche niet meeprofiteert van de stijging in de economie. Aan het begin van 2017 daarom een terugblik op het laatste jaar dat er nieuwe Lancia's in Nederland verkocht werden.

De laatste Lancia

Misschien dat het Lancia era op z'n einde loopt, maar in 2016 verkopen de dealers in Nederland toch nog 110 Ypsilons. Van die nieuwe, guitige, die volgens sommigen weer meer lijken op de oer-Y10 dan op de PT Cruiser. En waar een stijlvolle mediacampagne werd gegeven -echt Lancia-!

Ypsilon Collections

Onderzoek van Willem Posthumus Meyjes laat zien dat er op dit moment 6975 Ypsilons in Nederland zijn, waarvan een beperkt deel het nieuwe model is, 1930 stuks.

Ypsilon in NL2016

Minder dan 1% (63) van al deze Yppen zijn in bezit van clubleden. Maar dat zijn er wel 2 minder dan vorig jaar! De Ypsilon is dus verrassend zeldzaam binnen de 800 bij de club geregistreerde auto's.Gelukkig staan er tweedehands in Nederland 298 te koop… dus er zijn genoeg kansen: tik er eentje van de periode 2003-2011 op de kop en laat er door Bert de Winter een Sport van maken.

Europa

In Europa deed Lancia het binnen de FIAT-Chrysler groep dan toch weer niet zo slecht in 2016. Er werden juist 9% meer Ypsilons verkocht dan in 2015, dat zijn 67.225 nieuwe exemplaren in de wereld. En dat is meer dan wat Alfa Romeo -met alle modellen bij elkaar- verkocht... slechts 66.172 exemplaren. Wij vroegen ons al heel 2016 af of in Turijn de goede beslissing is genomen worden door het merk Lancia niet te continueren.

Nederlands Lancia beeld

Willem vond tijdens zijn onderzoek 14.891 Lancia’s in ons land. Dus met de meer dan 8 miljoen auto’s van het Nederlandse wagenpark, is minder dan 2‰ een Lancia en daarom nog altijd een exclusieve verschijning.

Van het Nederlandse Lancia-park zijn 1612 exemplaren een officiële oldtimer (gebouwd voor 1987), dat is bijna 11%. We zijn blijkbaar best zuinig op onze klassiekers!

Van het totaal zijn er 1827 (12,3%) op dit moment niet op de weg en dat is jammer. Maar misschien dat een deel ervan na de winter weer uit de schorsing en de garage gehaald worden, we hopen er weer veel te zien in 2017!

Zeldzaam

De bijna 7000 Ypsilons vormen de bulk van de Lancia’s in Nederland, bijna de helft (47%). Ze zijn blijkbaar trouw aan hun berijders, sommigen zijn nu bijna 20 jaar oud! Maar voor een Lancia niet zo zeldzaam dus.

Wat is dan zeldzaam? Je denkt dan meteen aan Aurelia’s, Fulvia’s of Integrales. Maar nee, van die prachtige Aurelia zijn er nog 36 in Nederland, de Fulvia is een echte klassieker favoriet met wel 428 exemplaren. En er zijn wel 291 Nederlandse Integrales.

De Prisma’s (31) en Dedra’s (144) zijn nu zeldzame Lancia’s in Nederland aan het worden, terwijl de productie daarvan de rond de 400.000 exemplaren lagen.

Echt zeldzaam? Van de Astura zijn er nog twee en een ervan was onze trouwauto. De andere Astura, die kunnen we nog zien in het Louwman Museum, evenals die ene D23.

De Hyena en de 037 Rally, daar is ieder maar 1 exemplaar van en we zijn bevoorrecht dat we ze nog regelmatig kunnen zien op de evenementen.

Tenslotte de unieke Kappa 35 HP, de oudste Lancia in Nederland… die was niet zo lang geleden nog op het Loo en Martin Willems gebruikte 'm in 2011 nog mee aan de Sliding Pillar (https://youtu.be/E6erY3hJMy4 )

 

Het zijn er eigenlijke teveel om op te nomen, hopelijk zien we al jullie zeldzame en exclusieve Lancia's nog veel op de evenementen in 2017!