Leden login

Vraag en aanbod

Aurelia in Klassiek & Techniek

2018 12 Klassiek en Techniek

In het decembernummer van Klassiek & Techniek staat een uitgebreid artikel (8 pagina’s!) over de Lancia Aurelia Berlina van clublid Martin Willems. Naast achtergrondinformatie over de totstandkoming van de Aurelia, bevat het artikel een rijtest en wordt aandacht besteed aan de technische details van dit bijzondere model. Het geheel is gelardeerd met veel mooie foto’s, dus dit is weer een verzamelnummer voor de liefhebber!


 

Lancia blits bezit


2018Autoweek13

Leuk artikel over de Lancia’s van Diederik de Groot (en met name de kappa Coupé) in Autoweek nr. 13... weer naar de tijdschriftkiosk!


 

Hyena in de CorsaItalia

CorsaItalia25

Deze maand geeft CorsaItalia 7 pagina's lang aandacht aan de prachtige Lancia Hyena van Jef van Hooft. Allemaal naar de winkel...
Tevens nog twee pagina's over de Fulvia Berlina.


 

Nieuw clubartikel: Regisseursstoel

LCN Regisseurstoel

Geniet tijdens evenementen vanaf nu in de fraaie inklapbare Lancia regisseursstoel met aluminium frame en zwart polyweave zitting en leuning (60% pvc coating / 40% polyester).

Ingevouwen zijn de afmetingen 11 x 81 x 51cm, het gewicht is 2,5 kilogram en de maximale belasting is 100 kilogram.

U kunt de stoel voor een bedrag van €75 via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. bestellen. De order wordt geplaatst bij voldoende afname van het artikel.

Lancia's in de Rotterdamse Milieuzone

De Rotterdamse Klassiekers hebben vraagtekens gezet bij de Rotterdamse milieuzone, de rechtszaak hierover diende 27 maart. De rechtbank heeft nu geoordeeld dat bij de vaststelling van de milieuzone onvoldoende rekening is gehouden met de belangen van de kleine groep eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden. Volgens de rechtbank heeft het gemeentebestuur niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken. Dus wellicht verandert er binnenkort een en ander in ROtterdam.

Maar al speurend kwamen we erachter dat Flaminia's, Flavia's en Fulvia's nog steeds de Rotterdamse binnenstad in mogen... met de klassieker ouder dan 40 mag je er gewoon in! Aurelia's, Ardea's, Aprilia's, Appia's... welkom!

Welke Lancia's mogen er (nog) niet in?

RotterdamDelta

Alleen een deel van de 478 Nederlandse Beta's, 85 Gamma's, alle 10 Trevi's, alle 31 Prisma's, bijna alle 397 Delta's 1e serie, bijna alle 302 Thema's... een klein deel van 144 Dedra's...

En helaas voor Rotterdam ook de Rally 037. (En daar missen ze wat aan... ;-)

Welke Lancia's mogen ze nog zien in het centrum van Rotterdam?

Naast de klassiekers ouder dan 40 jaar, mogen alle youngtimers met een DET vanaf 1992 er gelukkig wel in! Dus alle Delta's 2 serie, de Hyena, Kappa en modernere Lancia's worden niet beperkt.

Check bij twijfel op http://www.gezonderelucht.nl/


 

Sliding Pillars in St Valéry

 2017SlPil1

Erik Hermans had het me jaren geleden al getipt: het leukste Lancia evenement is de Sliding Pillar Rally. Dus dit weekend is de webredactie gaan genieten van al die 50 mooie Lamba's, Dilambda, Augusta's, Belna's, Aprilia's, Ardea's, Appia's en Aurelia's, die in de omgeving van Saint Valéry sur Somme zelf van een zonovergoten weekend genoten.

2017SlPil3

De vrijdagochtend was een-en-al storm, regen en onweersbuien... allerminst de ideale omstandigheden om met de oldtimer Lancia's op weg naar Frankrijk te zijn. Maar zoals Erik me op de inmiddels zonnige vrijdagavond toevertrouwde: als je er eenmaal bent, weet je weer waarom je de kou, herrie en stank gedurende die honderden kilometers voor lief neemt. De tuin rond het hotel was ook dit jaar weer een feest van die Lancia's die je te weinig op de weg ziet.

2017SlPil4

Een van de 4 aanwezige Lambda's was zelfs een unieke korte wielbasis versie met een V8! Hoewel de Brits-Belgische organisatie veel van hun eigen landgenoten trekken, is het een gezellig internationaal evenement met de nodige Nederlandse deelnemers, Fransen, Zwitsers, Luxemburgers...

2017SlPil5

Te bijzonder om dit evenement hier online te kunnen samenvatten, met een beetje passen en meten komt er hopelijk een uitgebreider verslag in het clubjournaal met interviews van onze clubleden die erbij waren? We denken dat de organisatie er trots op mag zijn dat dit prachtige Lancia erfgoed weer enkele dagen op de wegen van de Picadische kuststreek te zien was! Het was het inderdaad helemaal waard om te gaan kijken, ook als je niet meedoet!

2017SlPil6

Voor de liefhebber: meer foto's op https://goo.gl/photos/C5SMyxHnSvb2GoXh8

Jef rijdt tropische ELE Rally uit

2017 ELE Rally

Op de eerste tropische dag van 2017 reden clublid Jef van Hooft met zijn navigator Edith Gevers de ELE Rally van start tot finish uit. Een prima prestatie in hun "thuis"rally, mede gezien de 32°C rond Eindhoven was het een zware rally: bijna de helft van de deelnemers viel uit! Voor de Lancia liefhebbers was het weer genieten van buitengewone verschijning van de Alitalia "Deltona"! We wensen het team nog veel succes voor het seizoen! Met dank aan Marcel IJsseling voor de actiefoto!


 

Huidige en E10 benzine in klassieke voertuigen

In de jaren '60... zorgeloos tanken met de Flaminia

De laatste tijd komen er steeds meer vragen over de benzine van nu in klassieke voertuigen.

De soorten benzine nu verkrijgbaar aan de pomp zijn:

  • Normaal loodvrij (91 RON)
  • Euro loodvrij (95 RON)
  • Super loodvrij (95 RON in Duitsland)
  • Super Plus 98 (98 RON)
  • BP Ultimate (98 RON)
  • Shell V-power (in Nederland 97-98 RON en in Duitsland 100 RON)
  • E10 benzine.

RON betekent “Research Octane Number”.

Voor onze klassieke Lancia’s zullen we over het algemeen benzine tanken met een octaan van 98. Octaan wordt uitgedrukt in een getal en niet in een gehalte zoals vaak wordt gezegd. Octaan is namelijk geen stof.

Over de E10 benzine zijn veel vragen. Kunnen we deze gerust tanken?

E10 benzine bevat 10% ethanol en gaat in de toekomst de benzine loodvrij 95 RON vervangen.
De benzine Euro loodvrij bevat nu ook al maximaal 5% ethanol. De norm hiervoor is NEN-EN 228.

De gevaren van E10 benzine tanken voor onze klassiekers zijn de volgende:

  • de bestaande aanslag in tank en filters wordt opgelost (carburateur en sproeiers raken verstopt)
  • kurk van benzinetankvlotter en kurk van vlotter in carburateur zijn niet bestendig
  • aluminium delen van het benzine systeem zijn zonder speciale coating niet bestendig.
  • zinken delen zijn niet bestendig
  • pakkingen,slangen enz. van natuurrubber en van butylrubber zijn niet bestendig

Het gevaar van een keer E10 benzine tanken is dat in de tank een kleverige substantie ontstaat ten gevolge van langdurige oxidatie van ethanol (is een alcohol), hetgeen tot storingen in het brandstofsysteem kan leiden.

Conclusie:

Geen E10 benzine tanken omdat het goedkoper is!

Houd het op Super Plus 98, BP Ultimate en V-Power voor je klassieke Lancia. En met klassiek bedoelen we dan in ieder geval de modellen van de vorige eeuw. Maar ook sommige modellen van deze eeuw: check voor de zekerheid je eigen Lancia.

Voor de toekomst (nu ook al) voor E10 benzine komen en zijn er additieven.
AGIP tank

Zie ook


 

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle