Rijtraining 2009 | Circuit Lelystad

Tekst Anuschka Fux | Video Fabio Xausa

De Prodrive Training op 28 juni op de testbaan in Lelystad bleek een geweldig leuke en leerzame dag.
Zoveel verschillende Lancia's (van Flaminia en Fulvia via Beta en Delta integrale tot HPE en Kappa) en hun baasjes, die maar één doel hadden: het beste uit zichzelf en hun Lancia halen, en dat is prima gelukt.

Om de kosten beheersbaar te houden werd deze dag georganiseerd in samenwerking met de Alpine Renault Club. Beide merken hadden ongeveer hetzelfde aantal deelnemende auto's (circa 17), zodat we in vier groepen werden opgesplitst, Lancia met Lancia, Alpine met Alpine.

Alle instructieonderdelen werden op een natte baan verreden, wat het extra interessant maakte. Remproef met verschillende snelheden, remproef met uitwijken, slalom en Circle of Grip.

Heel spannend om te ervaren dat je auto een heel eigen kant uit wil, en hoe je dat moet (en kan) corrigeren.
De slalom was natuurlijk competitief. Aan het einde van de dag werden er bekers uitgereikt!

Als "toetje" waren er twee onderdelen op de droge baan. Er was een parcours uitgezet waarop je de ideale lijnen kon oefenen, zo snel of langzaam als je maar wilde. En uiteindelijk mochten we met onze eigen auto's de kombaan op! Het is een geweldige ervaring om met 120 km per uur over de buitenste (dus steilste) baan van de kombaan te rijden. Met losse handen, want met die snelheid stuurt de auto zichzelf!

De dag was dus eigenlijk veel te snel voorbij. Ondanks de dreigende berichten van zware onweers- en hagelbuien hebben we het de hele dag droog gehouden. Het was prachtig weer in Lelystad.

De slalomprijzen werden per merkgroep uitgereikt. Bart Smith kreeg een zeer terechte eervolle vermelding. Hij viel in de (natte) slalomwedstrijd net buiten de prijzen, maar kreeg van Hans Deen complimenten over de prachtige manier waarop hij met zijn Flaminia het parcours reed. Jeroen Heijthekker met zijn fraaie Martini Delta Integrale kreeg de derde prijs en Fabio Xausa met zijn 450 pk / 600Nm krachtige rode Integrale de tweede prijs. Winnaar bij de Lancia groep werd Pank Hertsenberg. Helaas niet met zijn Fulvia Coupé maar met een moderne auto van een ander merk.

We hebben veel geleerd en nog meer pret gehad, en dit is zeker weer voor herhaling vatbaar!
Glenn, bedankt voor de organisatie!

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle