Sliding Pillars in St Valéry

 2017SlPil1

Erik Hermans had het me jaren geleden al getipt: het leukste Lancia evenement is de Sliding Pillar Rally. Dus dit weekend is de webredactie gaan genieten van al die 50 mooie Lamba's, Dilambda, Augusta's, Belna's, Aprilia's, Ardea's, Appia's en Aurelia's, die in de omgeving van Saint Valéry sur Somme zelf van een zonovergoten weekend genoten.

2017SlPil3

De vrijdagochtend was een-en-al storm, regen en onweersbuien... allerminst de ideale omstandigheden om met de oldtimer Lancia's op weg naar Frankrijk te zijn. Maar zoals Erik me op de inmiddels zonnige vrijdagavond toevertrouwde: als je er eenmaal bent, weet je weer waarom je de kou, herrie en stank gedurende die honderden kilometers voor lief neemt. De tuin rond het hotel was ook dit jaar weer een feest van die Lancia's die je te weinig op de weg ziet.

2017SlPil4

Een van de 4 aanwezige Lambda's was zelfs een unieke korte wielbasis versie met een V8! Hoewel de Brits-Belgische organisatie veel van hun eigen landgenoten trekken, is het een gezellig internationaal evenement met de nodige Nederlandse deelnemers, Fransen, Zwitsers, Luxemburgers...

2017SlPil5

Te bijzonder om dit evenement hier online te kunnen samenvatten, met een beetje passen en meten komt er hopelijk een uitgebreider verslag in het clubjournaal met interviews van onze clubleden die erbij waren? We denken dat de organisatie er trots op mag zijn dat dit prachtige Lancia erfgoed weer enkele dagen op de wegen van de Picadische kuststreek te zien was! Het was het inderdaad helemaal waard om te gaan kijken, ook als je niet meedoet!

2017SlPil6

Voor de liefhebber: meer foto's op https://goo.gl/photos/C5SMyxHnSvb2GoXh8

Jef rijdt tropische ELE Rally uit

2017 ELE Rally

Op de eerste tropische dag van 2017 reden clublid Jef van Hooft met zijn navigator Edith Gevers de ELE Rally van start tot finish uit. Een prima prestatie in hun "thuis"rally, mede gezien de 32°C rond Eindhoven was het een zware rally: bijna de helft van de deelnemers viel uit! Voor de Lancia liefhebbers was het weer genieten van buitengewone verschijning van de Alitalia "Deltona"! We wensen het team nog veel succes voor het seizoen! Met dank aan Marcel IJsseling voor de actiefoto!


 

Huidige en E10 benzine in klassieke voertuigen

In de jaren '60... zorgeloos tanken met de Flaminia

De laatste tijd komen er steeds meer vragen over de benzine van nu in klassieke voertuigen.

De soorten benzine nu verkrijgbaar aan de pomp zijn:

  • Normaal loodvrij (91 RON)
  • Euro loodvrij (95 RON)
  • Super loodvrij (95 RON in Duitsland)
  • Super Plus 98 (98 RON)
  • BP Ultimate (98 RON)
  • Shell V-power (in Nederland 97-98 RON en in Duitsland 100 RON)
  • E10 benzine.

RON betekent “Research Octane Number”.

Voor onze klassieke Lancia’s zullen we over het algemeen benzine tanken met een octaan van 98. Octaan wordt uitgedrukt in een getal en niet in een gehalte zoals vaak wordt gezegd. Octaan is namelijk geen stof.

Over de E10 benzine zijn veel vragen. Kunnen we deze gerust tanken?

E10 benzine bevat 10% ethanol en gaat in de toekomst de benzine loodvrij 95 RON vervangen.
De benzine Euro loodvrij bevat nu ook al maximaal 5% ethanol. De norm hiervoor is NEN-EN 228.

De gevaren van E10 benzine tanken voor onze klassiekers zijn de volgende:

  • de bestaande aanslag in tank en filters wordt opgelost (carburateur en sproeiers raken verstopt)
  • kurk van benzinetankvlotter en kurk van vlotter in carburateur zijn niet bestendig
  • aluminium delen van het benzine systeem zijn zonder speciale coating niet bestendig.
  • zinken delen zijn niet bestendig
  • pakkingen,slangen enz. van natuurrubber en van butylrubber zijn niet bestendig

Het gevaar van een keer E10 benzine tanken is dat in de tank een kleverige substantie ontstaat ten gevolge van langdurige oxidatie van ethanol (is een alcohol), hetgeen tot storingen in het brandstofsysteem kan leiden.

Conclusie:

Geen E10 benzine tanken omdat het goedkoper is!

Houd het op Super Plus 98, BP Ultimate en V-Power voor je klassieke Lancia. En met klassiek bedoelen we dan in ieder geval de modellen van de vorige eeuw. Maar ook sommige modellen van deze eeuw: check voor de zekerheid je eigen Lancia.

Voor de toekomst (nu ook al) voor E10 benzine komen en zijn er additieven.
AGIP tank

Zie ook


 

Terugblik op 2016

In het jaar waarin CBS constateert dat de consument weer meer besteedt , afvalwaterzuiveringen meer drugs zien in het rioolwater en Rijkswaterstaat 4,5% hogere jaarfilezwaarte moet constateren, zijn in Nederland de autoverkopen met 14,7% afgenomen. Dit alles gemeten ten opzichte van 2015, dus, maar wel wonderlijk dat de autobranche niet meeprofiteert van de stijging in de economie. Aan het begin van 2017 daarom een terugblik op het laatste jaar dat er nieuwe Lancia's in Nederland verkocht werden.

De laatste Lancia

Misschien dat het Lancia era op z'n einde loopt, maar in 2016 verkopen de dealers in Nederland toch nog 110 Ypsilons. Van die nieuwe, guitige, die volgens sommigen weer meer lijken op de oer-Y10 dan op de PT Cruiser. En waar een stijlvolle mediacampagne werd gegeven -echt Lancia-!

Ypsilon Collections

Onderzoek van Willem Posthumus Meyjes laat zien dat er op dit moment 6975 Ypsilons in Nederland zijn, waarvan een beperkt deel het nieuwe model is, 1930 stuks.

Ypsilon in NL2016

Minder dan 1% (63) van al deze Yppen zijn in bezit van clubleden. Maar dat zijn er wel 2 minder dan vorig jaar! De Ypsilon is dus verrassend zeldzaam binnen de 800 bij de club geregistreerde auto's.Gelukkig staan er tweedehands in Nederland 298 te koop… dus er zijn genoeg kansen: tik er eentje van de periode 2003-2011 op de kop en laat er door Bert de Winter een Sport van maken.

Europa

In Europa deed Lancia het binnen de FIAT-Chrysler groep dan toch weer niet zo slecht in 2016. Er werden juist 9% meer Ypsilons verkocht dan in 2015, dat zijn 67.225 nieuwe exemplaren in de wereld. En dat is meer dan wat Alfa Romeo -met alle modellen bij elkaar- verkocht... slechts 66.172 exemplaren. Wij vroegen ons al heel 2016 af of in Turijn de goede beslissing is genomen worden door het merk Lancia niet te continueren.

Nederlands Lancia beeld

Willem vond tijdens zijn onderzoek 14.891 Lancia’s in ons land. Dus met de meer dan 8 miljoen auto’s van het Nederlandse wagenpark, is minder dan 2‰ een Lancia en daarom nog altijd een exclusieve verschijning.

Van het Nederlandse Lancia-park zijn 1612 exemplaren een officiële oldtimer (gebouwd voor 1987), dat is bijna 11%. We zijn blijkbaar best zuinig op onze klassiekers!

Van het totaal zijn er 1827 (12,3%) op dit moment niet op de weg en dat is jammer. Maar misschien dat een deel ervan na de winter weer uit de schorsing en de garage gehaald worden, we hopen er weer veel te zien in 2017!

Zeldzaam

De bijna 7000 Ypsilons vormen de bulk van de Lancia’s in Nederland, bijna de helft (47%). Ze zijn blijkbaar trouw aan hun berijders, sommigen zijn nu bijna 20 jaar oud! Maar voor een Lancia niet zo zeldzaam dus.

Wat is dan zeldzaam? Je denkt dan meteen aan Aurelia’s, Fulvia’s of Integrales. Maar nee, van die prachtige Aurelia zijn er nog 36 in Nederland, de Fulvia is een echte klassieker favoriet met wel 428 exemplaren. En er zijn wel 291 Nederlandse Integrales.

De Prisma’s (31) en Dedra’s (144) zijn nu zeldzame Lancia’s in Nederland aan het worden, terwijl de productie daarvan de rond de 400.000 exemplaren lagen.

Echt zeldzaam? Van de Astura zijn er nog twee en een ervan was onze trouwauto. De andere Astura, die kunnen we nog zien in het Louwman Museum, evenals die ene D23.

De Hyena en de 037 Rally, daar is ieder maar 1 exemplaar van en we zijn bevoorrecht dat we ze nog regelmatig kunnen zien op de evenementen.

Tenslotte de unieke Kappa 35 HP, de oudste Lancia in Nederland… die was niet zo lang geleden nog op het Loo en Martin Willems gebruikte 'm in 2011 nog mee aan de Sliding Pillar (https://youtu.be/E6erY3hJMy4 )

 

Het zijn er eigenlijke teveel om op te nomen, hopelijk zien we al jullie zeldzame en exclusieve Lancia's nog veel op de evenementen in 2017!


 

Binnenkort

16 maart | ALV

ALV LCNHet bestuur van de Lancia Club Nederland nodigt alle leden graag uit voor de Algemene Leden Vergadering van de Lancia Club Nederland op zaterdag 16 maart 2019 bij Stal den Eijck (gelegen op Landgoed Vollenhoven)

Lees meer...

13 april | Voorjaarsrit

  • Meer informatie volgt

28 april | Viva Italia! Assen

19 mei | FFF-dag

  • Locatie: Kop van Overijssel (ov)
  • Meer informatie volgt

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle